måndag 30 augusti 2010

ekologiskt eller ? tankar från mitt hörn

Jag vill börja med att tala om att jag beundrar alla som odlar ekologisk. Detta är mina egna tankar och funderingar.

Jag har funderat över detta med ekologisk odlad mat. Hur kan man veta att maten är hundra procent ekologiks.

Hur jag tänker då undrar ni. Jo så här. Att marken är ekologiskt kollad det vet jag. Men hur är det om den ligger bredvid en väg och där åker en massa bilar. Gör deras utsläpp att det blir mindre ekologiskt.
Eller om man kör med traktor när man skördar gör dom avgaserna att det blir mindre ekologiskt.

Och om traktorn körs på rapsolja är då rapsoljan ekologiskt odlad. För då blir grönsakerna defensivt ekologiskt. Så vidare inte traktorn läcker olja. Då blir det inte ekologiskt.

Men om man skördar med häst vet man att hästen ätit ekologiskt hö och att harven eller vilket verktyg man nu sätter bakom hästen inte är smörjt med någon olja som inte är ekologiskt.

Men gödselmedlet man använder kommer det från kossor och grisar som ätit och lever ekologiskt. för annars kan det inte bli ekologiskt eller ?

Detta var lite tankar som jag funderat över. Och jag vill åter igen säga att dom som odlar ekologiskt och krav märkt har min största respekt.

Men å andra sidan kanske sonen har rätt. Jag har för mycket fritid eller kanske ska sluta arbeta med livsmedel.

5 kommentarer:

  1. äkellogist så det förslår
    så långt har jag då aldrig tänkt
    Stellan

    SvaraRadera
  2. nej jag har för mycket fritid jag vet carina

    SvaraRadera
  3. Oj vad du tänker. Nu har jag läst ditt inlägg och vem vet du kanske ska söka svar på alla dina frågor och göra en bok. Man vet aldrig den kanske blir en storsäljare. =)


    Sven-Göran Isaksson

    SvaraRadera
  4. men så har jag en väldigt litten hjärna också
    Stellan

    SvaraRadera